top of page

סטריט ארט בהאקני וויק

עודכן: 23 בדצמ׳ 2018

אין מה לאמר, האקני וויק היא שכונה מגניבה. היא למעשה מה ששורדיץ' היתה פעם, כשהתהוותה בה תרבות ההיפסטרים, אבל ההצלחה מביאה גם את המחלות שלה ולמרות שעדיין כיף להסתובב שם, מבחינת אמנות רחוב יש תחושה יותר בורגנית, פחות חתרנית.

אז יצאתי לשוטט בהאקני ולהנות מאמנות הרחוב שחוגגת בה. תוכלו לראות אותה גם במקומות הכי לא צפויים לכן שמרו על עירנות, הרימו עיניים והסתכלו לצידי המדרכה, היא יכולה להיות בכל מקום. אמנות רחוב היא לא רק גרפיטי או ציורי קיר אלא גם נעלי עבודה צבעוניות קשורות מעל גדר אתר בניה, עבודת סריגה שמוצמדת לקיר או פיסול קטן בצידי הדרך. אלה לא מופיעים כאן כי הם לא מצטלמים כל כך טוב, אבל כשאתם שם שימו לב אליהם. זה כיף לגלות אותם.

אמן הרחוב HNRX הוא אוסטרי, אבל כמו רבים מאמני הרחוב הגדולים, הוא פעיל ברחבי העולם. העבודות שלו בדרך כלל נסובות סביב מזון ויש להן תצורה שמזכירה משחקי מחשב של פעם. כאן הוא השתלט על קיר שלם של מבנה ויצר עבודה שמזכירה לי את שיעורי הביולוגיה - מיטוכונדריה ומקרופאז'ים. מה זה מזכיר לכם?


HNRX

שיתוף פעולה בין אמנים אינו יוצא דופן בעולם הגרפיטי. עבודה משותפת של Masai וBailon, אחד בריטי ואחד מברזיל, התבשלה לאורך שנתיים - שני האמנים העסוקים לא הצליחו לתאם קודם. הם בחרו לצייר ציפור ברזילאית שעומדת בפני סכנת הכחדה, ומתקשרת לאקטיביזם של Masai ולחיבה לציפורים של Bailon. יפה לראות שכל אחד שמר על סגנונו הייחודי. חבל שהיה מי שטרח להרוס את העבודה שלהם. למזלכם מצרפת כאן תמונה של היצירה כשעוד היתה טריה.


Masai, Bailon



עוד אמן בינלאומי, Thierry Noir, הוא צרפתי במקור אבל ידוע במיוחד כמי שהיה מהראשונים (לטענתו הראשון) שצייר על חומת ברלין. על פי עדותו, במשך חמש שנים הוא צייר את דמויותיו הצבעוניות והנשכניות על החומה מידי יום, תוך סיכון חירותו. הוא עשה זאת כמחאה, בניסיון להציג את החומה כמוטציה לא טבעית, כמשהו שצריך להרוס. לא היתה כאן כוונה לייפות. כמו שאתם מבינים, הוא אחד מזקני השבט כשמדובר באמנות רחוב ופעל להפיכתה ללגיטימית. אם הדמויות שלו נראות לכם מוכרות נסו להיזכר באלבום Achtung Baby של U2. ראיון איתו את יכולים לקרוא כאן.


Thierry Noir

עוד אמן שהצליח לפרוץ מהרחוב אל הגלריה הוא Xenzogram, למרות שעבודות הרחוב שלו טובות יותר בעיניי. כאן מצאתי קטע קטן מקיר, שגם עליו כיסו כבר, אבל מציג את המוטיב העיקרי של קסנז - שורת הציפורים על כבל - Like a bird on a wire.


xenz xenzogram

אז כמו שכבר הבנתם, יש פה קיבוץ גלויות גלובלי: Martin Ron ו-Jiant הגיעו מארגנטינה כדי לצייר את הציור המטריף הזה שיש כל כך הרבה על מה להסתכל בו. Martin Ron מתמחה בדמויות ריאליסטיות וJiant נותן את האפקט הקוסמי. יחד זה פשוט יפהפה. תוכלו להציץ כאן בתמונות מששת ימי היצירה.


Martin Ron, Jiant

אחד האמנים המקומיים, שיש הטוענים שחי בהאקני וויק, הוא Sweet Toof ( כפרפראזה על שיניים) שהאגדה האורבנית מספרת שהחל ליצור גרפיטי בעקבות פרידה קשה שהובילה אותו להרהורים על המוות. מבחינתו לשיניים משמעות כמה שנשאר אחרי מותנו ונושא את החתימה הייחודית שלנו כבני אדם. אם תסתכלו היטב תראו את השיניים החשופות האלה במקומות רבים בשכונה, לפעמים על גרפיטי של מישהו אחר, על מדרגות, גגות בתים ועוד. להבדיל מרבים מאמני הרחוב, אני דווקא מעדיפה את יצירות הגלריה שלו שניתן למצוא בהן יותר רבדים (גם הן מופיעות באתר שלו).


sweet toof


זוהי אחת העבודות המוקדמות של האמן השוודי Ekta Ekta שהוזמן לצייר על קיר של מפעל ישן (כמו מרבית המבנים בהאקני) וממחיש את התהליכיות התעשייתית בשרבוט רווי רמזים תרבותיים. לי זה הזכיר קצת את הקליפים של פינק פלויד מהאלבום The Wall.



מזכיר לכם את בנקסי? אתם לא היחידים, אבל זה לא. זהו Teddy Baden שיצירתו עוסקת בכלבים, שהוא סבור שהם חוצנים שמתכננים את השתלטותם על עולם בני האדם. אתם לא חייבים להסכים. מה שאהבתי ביצירה זו במיוחד היא שהיא נוצרה באופן מיוחד למקום - sight specific - על גדות התעלה הכלב מביט על השתקפותו במים לפני שהוא צולל חזרה.


Teddy Baden

קצת גאווה ישראלית - הקולקטיב Broken Fingaz החיפאי שעובד יחד כבר מ2001 בסגנון קומיקס ישן. העבודות שלהם אינן פוליטיות במהותן, אבל הם בהחלט מתייחסים לנושאים תרבותיים ומגדריים. לאחרונהיצרו כמה שיתופי פעולה מסקרנים בסין. ראיון איתם יחדעם עוד קצת רקע על אמני רחוב ישראלים תוכלו לקרוא כאן.


broken fingaz

ציורי הקיר של Faith47, אחת הנשים הבודדות בטופ של סצנת הגרפיטי, הם חלום לעולם טוב יותר. היא מתמשת בבניינים הישנים וההרוסים להזכיר לעוברים ברחוב שיש תקווה והדימויים שלה הם של העולם, ירח, בעלי חיים, ביניהם חד הקרן היפהפה הזה.


faith47

אחד הצמדים המוכרים בלונדון הוא Static שפועלים יחד מ2006, עובדים הרבה בעבודת שבלונה. הדימוי הזה מאוד מוכר וחוזר על עצמו, תמיד בשחור אבל עם רקע צבעוני מתחלף. השפה שלהם מחברת בין קיצונים על מנת לייצר משמעות. כאן המסוק הצבאי נושא נברשת יוקרתית, במה שאני קוראת כמחאה על ההון והשלטון שמסובבים את העולם. יש לכם פרשנות אחרת? אשמח לקרוא בתגובות.



בקושי מצאתי את העבודה הזו של Stik אבל ראוי לסיים איתה כי הוא תושב האקני וויק והתחיל כאן את הקריירה שלו ב2001 עם הדמויות הללו, שניתן לראות היום בכל העולם. הדמויות הפשטניות וחסרות הפה קוראות את קריאתם של הבלתי נראים בחברה שלנו ויוצקות רגש בחוויית היומיום הקדחתנית שלנו.



מקווה שנהניתם מהסיור שלנו בהאקני וויק :)

אמנות רחוב היא מטיבה דינאמית ולכן סביר להניח שבביקורכם תראו דברים חדשים רבים ואחרים אולי נמחקו. ספרו לי מה ראיתם.


מחפשים עוד דברים מגניבים לעשות בלונדון? נסו את הרשימה הזו.


* תודה מיוחדת לנעם מארטרנטיב שהאירה את עיניי


אהבתם? סמנו ❤️ למטה והשאירו תגובה.

אהבתם עוד יותר? תוכלו לשתף בקלות בפייסבוק בלחיצה על האייקון משמאל או לשלוח לינק לחבר.


שלומית


פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page