top of page

איך קונים אמנות לבית

עודכן: 10 במרץ 2021

כמעט כל אספן יגיד לכם שלחיות עם אמנות זאת זכות.

לחיות עם אמנות בבית זו דרך לפגוש פיסה מהנשמה שלנו כל בוקר.

אמנות בבית היא התוספת האחרונה שיוצרת את האופי הייחודי של הבית. זו לא חייבת להיות יצירה של אמן מוכר וידוע וגם לא משהו יקר במיוחד. זה כן יגרום לחלל הזה להרגיש שלכם ולשקף אתכם.


רכישת אמנות לבית יכולה לבוא כחלק ממעבר לבית חדש או שיפוץ, אבל לא בהכרח. שנה חדשה היא הזדמנות טובה להכניס אמנות לחיים שלכם ולהפוך את הבית שלכם לחד פעמי. לא משנה אם מדובר בדירה עירונית קטנה ומדוגמת או בית ענק במושב, הוא לא יהיה שלם בלי זה.


מה זה זה תשאלו? אלו ציורים, רישומים, פסלים וצילומים שמשקפים את האופי והאהבות של האנשים שחיים בבית הזה. גם אם אתם לא קוראים לעצמכם אספנים, היצירות שאתם בוחרים להציג בבית שלכם אומרות עליכם הרבה: על המקומות שהייתם בהם, החוויות שעברתם, הערכים שקרובים לליבכם והדברים שמניעים אתכם. כל אוסף כזה הוא ייחודי ובעל אופי, ובנייתו היא בעיניי פעילות יצירתית לכל דבר.


ביתו של אסף גבירץ: ציורים של שולמית ניר, דוד ניפו, זויה צ'רקסקי, אנה פסטרנק וארם גרשוניי

כדי לפשט את הדברים עבורכם הכנתי כמה כללים שיכולים לעזור:


כלל מס' 1 - אתם בוחרים

תמיד, אבל תמיד, בעלי הבית בוחרים את האמנות. אתם אלה שצריכים לאהוב אותה, להרגיש שלמים איתה ובסופו של דבר גם לגור איתה. אפשר להתייעץ עם אנשי מקצוע או עם אנשים שאתם מחשיבים את דעתם, אבל מי שקובע בסוף הם הבטן והלב שלכם. אם אתם לא מרגישים את זה, תמשיכו הלאה.


כלל מס' 2 – לא כל מה שיפה מתאים

לא כל דבר שנראה יפה בגלריה מתאים לבית. צריך לחשוב על התוכן והאווירה של היצירה – לא כל אחד רוצה עירום בסלון ביתו ולא כל אחד רוצה צבעים זועקים בחדר השינה. זה מאוד אינדיבידואלי וכדאי לקחת בחשבון את ההעדפות של כל בני הבית על מנת להימנע מחיכוכים מיותרים.



כלל מס' 3 – הגדרת צרכים

להגדיר מראש את הצרכים של הבית: איפה נרצה תמונה גדולה שתתן את הטון, איפה יש פינה אינטימית שדורשת רישום צנוע ובאיזו פינה מתאים לשים פסל. ישנם גם שיקולים פרקטיים כמו חומרים עמידים במטבח או באמבטיה. הרבה אנשים מתמקדים באזורים "הייצוגיים" של הבית, אבל אני מציעה לכם לחשוב על המקומות בהם אתם מבלים את רוב זמנכם – שם כדאי להשקיע. גם מבחינת האורחים שלכם, יצירה שמעלה רגש במקום לא צפוי תגרום להם לזכור את הבית שלכם.

עם כל הידע הזה הרבה יותר קל אחר כך לנווט בהיצע הרב.


כלל מס' 4 – תקציב מורה דרך

להשתמש בתקציב כמורה דרך, אך לא קובע דרך. לפעמים עדיף לרכוש יצירה גדולה ומשמעותית שהתחברנו אליה על חשבון עוד רישום למסדרון. או להיפך – להשקיע ביצירה קטנה של אמן שאתם אוהבים על פני יצירה גדולה שעושה רושם אבל לא התחברנו אליה או אל האמן.

כך לא חרגנו מהתקציב אבל שמרנו על הרגש.



כלל מס' 5 – לראות, לראות, לראות אמנות

אין תחליף לעבודת רגליים. כדי לחדד את הטעם שלנו ולבחור את מה שמתאים לנו בדיוק צריך לראות הרבה אמנות. צריך לפקוד גלריות, מוזיאונים ומכירות פומביות, לעקוב אחרי אמנים ברשתות החברתיות ולספוג הרבה אמנות. זה עולם עמוק ורחב שמציע מגוון אינסופי (וזה גם אם תגבילו את עצמכם רק לאמנות ישראלית למשל). אם אתם מרגישים שאתם קצת הולכים לאיבוד אפשר להיעזר גם באנשי מקצוע.


כלל מס' 6 – עדיף מקורי

הקפידו על יצירות מקור. כך תבטיחו לעצמכם בית שאי אפשר לשכפל. גם אם מדובר בהדפס או ליתוגרפיה כדאי לשים לב לחתימה והמספור.


כלל מס' 7 – אזעקת טרנד

מה שלא תעשו – אל תיכנעו לטרנדים! טרנד הולך וטרנד בא אבל הבית שלכם הוא לשנים כך שחיבור רגשי והתאמה פרקטית תמיד צריכים להוביל את הבחירה. יחד עם זאת, טעמים עשויים להשתנות עם הזמן, אז אל תהססו למכור את מה שכבר פחות מייצג אתכם ולהכניס יצירות חדשות לחיים שלכם.

ביתו של אסף גבירץ: ציורים של אן בן אור, גיל הלר, שולמית ניר ודוד ניפו



כולנו התרגלנו כבר לראות תמונות של חללים מעוצבים לעילא, אבל בעיניי הם הרבה פעמים חסרי נשמה, חסרי ייחוד. אספתי לכם כאן כמה צילומים של חללים מעוצבים ששילוב יצירות האמנות בהם מקפיצה אותם, נותנת להם חום ואישיות. בניתי גם סיפריית פינטרסט בנושא, מוזמנים להציץ.

אהבתם? סמנו לי בלב.

יש לכם משהו להגיד? אשמח לקרוא.

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page