top of page

אמנות הרחוב כובשת את תל אביב

עודכן: 27 בינו׳ 2021

מי לא אוהב גרפיטי, או בשם הנכון יותר - אמנות רחוב?

אם זה אתם אז אתם בבעיה! בזמן האחרון יש תחושה שאמנות הרחוב משתלטת על תל אביב.

זה לא רק ברחובות, במיוחד בדרום העיר, בהם ניתן לראות כמעט על כל קיר יצירה טובה יותר או פחות. בחודשים האחרונים אמני הרחוב כובשים גם את הגלריות ומציגים תערוכות "קוביה לבנה", שהן מהותן ההיפך מאמנות הרחוב ברחוב. ישנן פעמים שזה לא עובד כי מה שנראה מרשים ומפתיע על קיר של בניין בקרן רחוב, לאו דווקא מותיר אותו הרושם כשהוא מוצג על קנווס ממוסגר בגלריה. לדעתי החוכמה היא לא לעשות את אותם הדברים כמו ברחוב אלא לפתח את השפה האמנותית כך שתעביר את המסר גם במדיומים אחרים. בהמשך אראה כמה דוגמאות מתערוכות שהוצגו לאחרונה בתל אביב (ואחת שעדיין מוצגת).



מוזיאון Pop-up

אבל לפני הכל אני רוצה להזמין אתכם לביקור במוזיאון. Pop-Up Museum שקם לו על דרך נמיר, הכניסה אליו חינם, אבל מוגבלת בזמן - אם לא תרוצו לשם עד שבת תפספסו, כי שבוע הבא הוא יהרס.

במקום הבניין הישן יבנו כאן מגדל יוקרתי אבל רגע לפני הוזמנו לכאן 90 אמני רחוב ישראלים (וגם כמה מהעולם), לכל אחד מהם הוקצה חדר או קיר, והם הוזמנו לצייר וליצור. הקרדיט על היוזמה הזו מגיע לאמנית יערה זקס, שהצליחה לרתום את חברת 'אנשי העיר' לתת חסות יחד עם עוד כמה חברות.

התוצאה: בניין 1, 4 קומות, 12 דירות - לא פחות ממדהימה!

חייבים להודות כי לא כל העבודות באותה רמה, והסגנונו שונים ולפעמים מתנגשים, אבל התוצאה הכללית היא פשוט כיפית ויפה. ממליצה לכם לפנות לעצמכם בסופשבוע הקרוב 45 דק' כדי לחוות את אחת החוויות המגניבות שהעיר הזו מציעה.

כמובן שלא יכולתי להביא כאן את הכל, אז הנה טעימה קטנה כדי לגרות לכם את החושים אם עדיין לא השתכנעתם:

ראשית ניתן כבוד ליזמת יערה זקס שגם יצרה שני קירות מעוררי מחשבה בשימוש של פייסט-אפ (טכניקת הדבקה שמאפשרת לאמן ליצור בסטודיו ולהדביק את היצירה לקיר. בד"כ מתאים לעבודות מורכבות ומלאות פרטים) בשילוב עם מראה.



מאוד אהבתי את החדר של גיא חיות שהזמין אותנו לריקוד אחרון וסוריאליסטי, והכל מצוייר ביד בעדינות ובצבעוניות מעניינת.


אחד הכוכבים כאן הוא BINKSY (שעושה טייק-אוף על בנקסי), שיצר כאן חלל שלם בשפתו הייחודית.


המחאה של TAG מאוד אקטואלית בימים של בחירות (גם אם לא הצטלמה הכי יפה אצלי). הדימוי של מכונת הכביסה ממנה זורמות החדשות ברצף הוא מאוד מדוייק בעיניי.


הליריות של החדר של SQUARE/URBAN LEGENDS נשארה איתי גם אחרי שיצאתי מהבניין. משהו בזה הרגיש לי כמו חלום.


הגרה סטף יצרה תערוכה של פייסט אפ בה פרחים פורצים מפניהן של נשים. קצת קריפי אך עשוי היטב.


מהמבורג הגיע לכאן MARSHAL ARTS וצייר בחדר המרדגות אגדה יפנית אורבנית. יפהפה!


יש כמובן עוד המון אבל תצטרכו לבוא לראות בעצמכם.


ובגלריות...

בגלריה חזי כהן נסגרה לא מזמן התערוכה של KLONE, אמן רחוב ידוע שפועל בישראל ובחו"ל. לקלון שפה ציורית ברורה ומובחנת והשליטה שלו בספריי יוצרת אפקטים נהדרים. נושא העבודות הוא די מורבידי ומהווה ביקורת על החיים המודרניים, הניתוק הבינאישי שכולנו חווים.


Klone, Inhale,Exhale, 2018, spray paint on canvas

Klone, Domestication of Freedom, 2018, spray paint on canvas

אדם יקותיאלי, הידוע בכינוי הרחוב שלו Know Hope, הציג באותה עת בגלריה גורדון. העבודות שלו אינן מוגבלות לדו-מימד והוא יוצר במדיומים שונים. העדינות וקנה המידה הקטן של חלק מהעבודות כמעט מפתיע בניגוד שלו לתפיסה של אמנות רחוב. ללמדכם שלא תמיד אמנות רחוב טובה היא צבעונית, צעקנית וגדולה.


אדם יקותיאלי, A Pathology of Hope, צילום: תמוז רחמן

אדם יקותיאלי, A Pathology of Hope,צילום: תמוז רחמן

בשבוע שעבר נפתחה בגלריה זימאק תערוכתם של דדה וניצן מינץ, זוג אמני רחוב שלכל אחד מהם שפה ייחודית המזוהה איתו והם מרבים ליצור יחד. עבודות הטקסט של ניצן הן תמיד שירה מקורית ומעוררת מחשבה המוגשת באופן שמקשה על הקריאה, כמו דורשת מאיתנו להתאמץ. דדה "בונה" בעלי חיים, כמו הציפור והצבי, מגזירי עץ באופן חופשי ומעניין. השילוב בין השניים הוא נהדר.

בתערוכה הזו עשה זוג האמנים כמו הומאז' לבתי תל אביב הישנים שנהרסים לטובת בניית מגדלים חדישים. הם לקחו מהבניינים הללו דלתות, תריסים ועוד חפצים ונתנו להם חיים חדשים כיצירת אמנות שמנכיחה את מה שכבר לא קיים.


Dede & Nitzan Mintz, Angle Thistles, 2019 Mixed Media

Dede , Escape, 2018 Mixed Media

Dede & Nitzan Mintz, Montifiori Yavne, Mixed Media

אהבתם? הצטרפו אליי לסיורי אמנות מעמיקים ומרתקים.



פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page