top of page

אז למה לי אמנות עכשיו?

עודכן: 23 בינו׳ 2019

התרומה של אמנות לעסקים היא משמעותית ואמיתית בהיבטים רבים הכוללים את הזהות הארגונית, סביבת עבודה מפרה, גישור על פערים, שיווק והגברת יצירתיות. הטרנד הזה קיים ומתפתח בעולם כולו והגיע הזמן שיתעצם גם בישראל.


התמיכה של עסקים באמנים ואמנות נתפסת פעמים רבות כמעשה פילנטרופי גרידא, ולמרות שחברות רבות מתחילות להפעיל תוכנית אמנות מתוך תפיסה זו, מהר מאוד המנהלים מבינים שהם מקבלים מהאמנות לא פחות משהם נותנים.


תכנית לאמנים של פייסבוק
Kawandeep Virdee, Boston. Photo by Simone Schiess. Courtesy FB AIR משרדי פייסבוק

אז מה בעצם יכולה אמנות לתת לארגון עסקי?


במישור החיצוני, האמנות שארגון בוחר לאסוף ולקדם מציבה בחזית את הזהות וה'אני מאמין' של החברה. יצירות האמנות מעבירות את הערכים עליו מושתת הארגון ואת המסרים שהוא מעוניין לקדם. כלומר, כאשר פייסבוק מנהלת תוכנית רזידנסי לאמנים צעירים ומזמינה אותם ליצור בקמפוס החברה ובחלל המשרדים, היא מעבירה מסר של חברה חדשנית ובועטת שמקדמת יוזמות עצמאיות. בנק דיסקונט יצר אוסף אמנות ישראלית איכותי שמצביע על היות הבנק מחובר לשורשיו, מחוייב ללקוחותיו ויציב לאורך זמן.


אוסף אמנות בנק דיסקונט
מתוך אוסף בנק דיסקונט, באדיבות סטודיו סאג

עצם העובדה שחברה תומכת באמנות, ללא קשר לסוגת האמנות שתבחר, מעבירה מסר שמדובר בחברה שמעוניינת בסביבה ובקהילה ולאו דווקא בשורת הרווח התחתונה. אם אתה ארגון פיננסי או חברת הייטק זה בוודאי מסר שתהיה מעוניין להעביר. בהקשר זה ניתן לציין את היוזמה הברוכה של בנק הפועלים אשר מקיים כל שנה מכירת תרומה של אמנות לטובת מטרות חברתיות, המשפיעה לחיוב על תדמית הבנק.


האמנות מאפשרת גישור על פערים תרבותיים מול לקוחות ושותפים עסקיים, כמו גם שבירת קרח בפגישות ראשונות. חברות רבות אוספות אמנות מהארצות עימן הם עושים עסקים באופן שמשדר לצד השני עניין בתרבות שלו ופתיחות מחשבתית. דויטשה בנק, בעלת אוסף האמנות הגדול ביותר בעולם, רכשה בתחילת הדרך יצירות מאמנים גרמנים בלבד. בהמשך, עם התבססותה בלונדון, החלה לרכוש יצירות מאמנים בריטים. בשני העשורים האחרונים, כאשר הבנק הפך לגלובלי, הושם דגש על רכישה מאמנים מכל קצוות תבל על מנת לייצג קשת רחבה ככל האפשר. כתבתי על דויטשה בנק יותר בהרחבה כאן.


אוסף אמנות דויטשה בנק
via loveartinsurance.co.uk לובי דויטשה בנק בלונדון

לאירועי החברה הנסובים סביב אמנות יגיעו מטבע הדברים לקוחות ולקוחות פוטנציאליים בפרופיל גבוה. מבחינת העסק זוהי הזדמנות ליצור מערכת יחסים המושתתת קודם כל על עניין משותף מחוץ לעולם העסקים. זוהי דרך לבדל את החברה מול המתחרים ולהוסיף להצעת הערך ללקוחות. חברת הביטוח הבינלאומית AXA הצליחה, באמצעות אוסף האמנות שלה יחד עם תוכנית אמנות ענפה, למצב עצמה כמרכזית בעולם האמנות והשתמשה בכך כדי למשוך את עסקיהם של אספני וחובבי האמנות, שהם כידוע צרכני ביטוח גם בתחומים אחרים.


AXA אוסף אמנות
AXA אוסף אמנות

במישור הפנימי, העיסוק באמנות הוא לא פחות מטרנספורמטיבי. עבור חברות רבות, במיוחד בישראל, ההון האנושי הוא מקור העצמה העיקרי של החברה. אוסף אמנות מאפשר את הבניית הזהות הפנימית של הארגון באמצעים סימבוליים מוחשיים ולחדד את הערכים החשובים לחברה בקרב עובדיה. חברות גדולות ובינלאומיות ניצבות בפני אתגר הלכידות בקרב העובדים ושמירה על מסרים קונסיסטנטיים בכל הדרגים והאגפים ופעפוע הזהות הארגונית דרך אמנות הוא אמצעי אפקטיבי ביותר.


אמנות במשרדי פייסבוק
Val Britton, Menlo Park, 2013. Photo by Robert Divers Herrick. Courtesy FB AIR. משרדי פייסבוק

אולי הכי חשובה היא התרומה של האמנות לפיתוח והשבחת ההון האנושי. מחקרים מראים כי חשיפה יומיומית לאמנות איכותית תורמת לירידה ברמות המתח של העובדים ומשפרת את התקשורת ביניהם. יותר מכך, מחקרים חדשים מוכיחים כי חשיפה לאמנות משפרת את היצירתיות של העובדים ותורמת ליכולתם לחשוב בצורה מקורית ולהגיע לפתרונות חדשניים. במייקרוסופט עושים זאת כבר מ1987 מתוך אמונה כי "יצירות אמנות במשרד יוצרות סביבת עבודה מלאת השראה המקדמת חדשנות ומצויינות יצירתית."


אוסף אמנות מייקרוסופט
Martin Klimas Untitled (Miles Davis,"Pharaoh's Dance") 2011 מתוך אוסף מייקרוסופט


אז אם אתם רוצים לשפר את סביבת העבודה שלכם, להוסיף לה ערכים של אסתטיקה ויצירתיות, ולייצר זהות ארגונית עמוקה המושתתת על תקשורת וחיבור בלתי אמצעי, פנו אליי


שלומית shlomit@so-art.net

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page