top of page

בפעם הבאה בברלין - מוזיאון דויטשה בנק

עודכן: 5 ביוני 2019

פסל גדול של אניש קאפור ומאחוריו עבודה של דמיאן הירסט מסדרת התרופות מקבלים את פני המבקרים במשרדי דויטשה בנק בלונדון. בכניסה אחרת ללובי נתקלים בסדרה של 12 ציורים שהזמין הבנק מקית׳ טייסון ופסל אמורפי של טוני קראג. אלה הם רק פרומו ליצירות שתלויות בכל רחבי המשרדים, אותן ניתן לראות בסיורי חינם שמארגן הבנק. הנה סרטון של אחד האוצרים שנותן סיור קצר באוסף בלונדון.


Anish Kapoor, ‘Turning the World Upside III’ (1996) and Damien Hirst ‘Biotin Maleimide’ (1995)

דויטשה בנק עוסק בטיפוח תחומי האמנות, התרבות והספורט זה חמישה עשורים. הקשר לאמנות החל באקראי, כשאחד המנהלים הציע להקדיש כל קומה בבניין המשרדים הראשי לאמן אחר באופן שיהיה ייחודי ויקל על האוריינטציה במסדרונות הבלתי נגמרים. על מנת לשמור על עלויות נמוכות הוחלט כבר מההתחלה כי כל היצירות שיירכשו הן עבודות על נייר של אמנים עכשוויים – רישומים, הדפסים, צילומים וכו׳. עם הזמן האוסף הלך וגדל והוא נחשב היום לאוסף הגדול ביותר המוחזק על ידי חברה – מעל 70,000 יצירות. רוב העבודות תלויות במשרדי החברה ברחבי העולם כשלעובדים ניתנת זכות הבחירה ליצירות במשרד או באגף שלהם וחדרי הישיבות המשותפים מוקדשים לאמנים ספציפיים. בבנק מנסים למצוא איזון בין אמנות שלא תהיה פוגענית או אגרסיבית מידי ומצד שני אמנות לא מתחנפת אלא בעלת אמירה וערך אמנותי, מעבר לזה האסתטי. לצורך כך מעסיק הבנק צוות אוצרותי שאחראי על רכישות כמו גם הצגת האוסף במשרדים או מחוצה להם במסגרת השאלות למוזיאונים בכל העולם.


Martin Joppen :נאו ראוך בדויטשה בנק. צילום

אמנות מקדמת יצירתיות

על פי דויטשה בנק, המוטיבציה ליצירת אוסף אמנות היא קודם כל העובדים – המטרה היא לעורר את עובדי החברה למחשבה מקורית ויצירתית וטיפוח החשיבה מחוץ לקופסא. הבחירה באמנות עכשווית דווקא, משתלבת עם הערכים שהבנק רוצה לקדם כמו חדשנות, חשיבה מתקדמת, העזה וריגוש. כמו כן, היא מאפשרת בידול מבנקים מתחרים וממחישה את השוני בהלך הרוח. גם אם חלק מהעובדים לא אוהבים אמנות עכשווית, בהנהלה רואים חשיבות בעצם ההנעה לחשיבה והבעת דעה. עוד על איך חברה יכולה להשתמש באמנות לצרכים עסקיים תוכלו לקרוא כאן.

מגזין רבעוני שמפיקה מחלקת התרבות, אמנות והספורט נותן לעובדים רקע והקשר לעבודות שונות באוסף ומאפשר להם להתחבר ולהבין את האמנות באופן יותר עמוק. המחלקה אחראית גם על שומר מסך יומי מתחלף שבו מופיעה יצירת האמנות של היום עם מידע רלוונטי על האמן ויש גם אפליקציה. כל זאת על מנת להעמיק את הקשר של העובדים עם האמנות. אפשר גם לאמר כי יחסי הציבור של הבנק בהחלט נתרמים מהתמיכה באמנות ועל כן מופנים משאבים רבים לקידומה.

מגוון הפך לנושא מאוד מרכזי בשנים האחרונות: האוסף החל מעבודות של אמנים גרמנים בלבד, באופן ששיקף את אופי הבנק לפני מספר עשורים, והלך והתפתח. אמנים בריטים נוספו עם התבססותו של הבנק בלונדון, ובשני העשורים האחרונים, כשהבנק החל לראות עצמו כבנק גלובלי, נעשית עבודה מאוד אינטנסיבית לתת ייצוג לאמנים מכל המדינות, ביניהן גם ישראל. במקביל, הושם דגש על הגדלת הייצוג של נשים אמניות באוסף. כל זאת במטרה שהאוסף ישקף בצורה נאמנה יותר את עובדי ולקוחות הבנק, ויתן להם אפשרות להזדהות איתו.

למרות המרכזיות של האמנות, לרוב דויטשה בנק אינה רוכשת עבודות יקרות, ובכך ממחישה שאמנות טובה לא חייבת לשאת תג מחיר של מיליונים והיא יכולה להיות נגישה. במקרים הנדירים בהם הבנק בוחר למכור עבודות מסויימות, הן מוצעות למכירה לעובדי הבנק שנענים ורוכשים לרוב יצירות שהיו תלויות במשרדיהם והם נקשרו אליהן. בדרך זו מעודד הבנק אספנות גם בקרב עובדיו.


מוזיאון דויטשה בנק


Palais Populaire, Berlin. Courtesy of Deutsche Bank

בחודש שעבר פתח דויטשה בנק מרכז אמנות ותרבות חדש בברלין, Palais Populaire, במבנה שהיה שייך בעבר לנסיכות הפרוסית. בחודשים האחרונים עבר המבנה הרחבה והתאמה על מנת לאפשר את הפיכתו לפלטפורמה מודרנית וחדשנית שתהווה בית לצורות האמנות השונות, כולל ציור, פיסול, ספרות ותיאטרון. בדויטשה בנק רואים בPalais Populaire בית לחשיבה רוחבית שיאפשר גישור בין תחומים ואנשים. ת׳ורסטן שטראוס, ראש מחלקת אמנות, תרבות וספורט בדויטשה בנק, אמר: ״הבית החדש מציע מקום לחשיבה רוחבית וחדשה. כבית פתוח, הPalais Populaire עוזר לנו להתעלות מעל הגבולות – לא רק בין תחומי האמנות, התרבות והספורט אלא גם בין אנשים וסביבות מגורים״.

למעשה, זו לא הפעם הראשונה שדויטשה בנק פותח חלל לאמנות – כבר ב1997 הוקם Deutsche Guggenheim, שיתוף פעולה של הבנק עם רשת המוזיאונים הידועה, אולם החלל נסגר והשותפות הגיעה לסיומה ב2013. דויטשה בנק המשיך לתמוך ולהציג אמנות בDeutsche Bank Kunsthalle, שה-Palais-Populaire הוא למעשה גלגול חדש שלו.


טוני קראג וקית' טייסון בלובי של דויטשה בנק לונדון

כמובן שמדובר בחברה לכל דבר ולכן האוצר הבכיר, אליסטר היקס, אמר לפני שלוש שנים בראיון:

״אנחנו חושבים על מה האמנות צריכה לעשות בעבור עסקים ... השורה התחתונה היא שכל אמנות שאנחנו רוכשים וכל פעילות אמנותית שאנו תומכים בה, כחברה עם בעלי מניות, צריכה להצדיק את עצמה."

ואכן, בדויטשה בנק רואים הרבה ברכה בעמלם ולכן משקיעים רבות בחסויות כמו יריד FRIEZE לדוגמא, שהתקיים בלונדון זו השנה ה-16. הבנק מעניק כל שנה פרס נדיב לאמן נבחר ומקפיד להנגיש את האוסף לציבור באמצעות השאלת יצירות לתערוכות במוזיאונים, קיום סיורים חינם במשרדי הבנק בהם מוצג רוב האוסף ועכשיו גם באמצעות הPalais Populaire, שבו יוצגו תערוכות מתחלפות של יצירות מתוך האוסף ותערוכות יחיד של זוכי פרס האמן של דויטשה בנק. התערוכה הפותחת היא ״העולם על נייר״ והיא מביאה 300 יצירות מאוסף הבנק של 133 אמנים מ-34 מדינות וממחישה את האוריינטציה הגלובלית של הבנק.


The World on Paper: Ellen Gallagher and Ugo Rondinone. Photo: Mathias Schormann

החיבור בין האמנות לעסקים מאוד מעמיק במקרה של דויטשה בנק ואין ספק ששני הצדדים יוצאים ממנו נשכרים. עם פתיחת החלל החדש, הציבור הרחב מצטרף לכלל הנשכרים. המחוייבות של דויטשה בנק לקהילה, בהתאם לטרנד הרווח כיום בקרב חברות - Corporate Social Responsibility. הקהילה מהווה גם נדבך חשוב בתמיכה של הבנק בתרבות ואמנות, כמאמר שטראוס:

״מעל הכל, הפלטפורמה החדשה משקפת את המחוייבות של דויטשה בנק לעיר ברלין, העיר בה נוסד הבנק. הPalais-Populaire מדגיש את חשיבות האמנות, התרבות והספורט בחברה שלנו.״

אז בפעם הבאה שאתם בברלין לכו ותפרגנו לחברה שבאמת יודעת לקשור אמנות ועסקים יחדיו לטובת כל הנוגעים בדבר.


רוצים לקרוא איך אוספים אמנות במיקרוסופט? לחצו כאן.

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page