top of page

הדמוקרטיזציה של האמנות - או - איך לגלות אמנות באינסטגרם?

עודכן: 27 בינו׳ 2021

יותר מכל כלי אחר אני חושבת שהאינסטגרם יצר דמוקרטיזציה של עולם האמנות.

זה אולי נשמע דרמטי, אבל אני מאמינה שהאינסטגרם הוא אחד הכלים המרכזיים שגורמים לשיטוח הפירמידה בעולם האמנות ההיררכי מאוד שמתבסס על טעמם ודעתם של "שומרי סף", ומאפשר נגישות לכולם. כלומר, כוווולם.



זה באמת טיעון כבד, אבל בואו נחזור לאינסטגרם ונבין מהן התכונות הבסיסיות שהופכות אותו לכלי משמעותי:

  • זהו קודם כל כלי שמתבסס על הפן הויזואלי. זה לא אומר שאין מקום למילים, אבל הוא לא מצריך יותר מידע בסיסי בשפה, בדרך כלל אנגלית. מה שקובע הוא הדימויים, ולכן אין משמעות למי אתה, מאיפה אתה, מה למדת וכו'.

  • נגישות מעל הכל – האינסטגרם נמצא בקצה האצבעות של כל אחד מאיתנו (אם רק יבחר) ויכול ללוות אותנו לאן שנלך.

  • מעל מיליארד אנשים בעולם משתמשים באינסטגרם ולכן הוא מספק היצע אינסופי, גם בתחום ספציפי יחסית כמו אמנות חזותית.

אלה הופכות את האינסטגרם לכלי זמין עבור כל אמן להציג את היצירות שלו, ללא צורך בתיווך של גלריות, אוצרים וכו'. הן גם הופכות את האינסטגרם לכלי אידאלי לשוחרי אמנות לגלות אמנים חדשים ולהיחשף לאמנות שמדברת אליהם, בלי להיות תלויים בבחירה של מבקרי האמנות או המוזיאונים.

התחושה שהטעם והידע שלך עומדים במבחן, שחווים לעיתים בביקור בגלריה, נמנעים, ובנוסף, אין את התחושה המעיקה שדוחפים אותך לרכישה, כמו שקורה לפעמים באתרי מכירה.


מתוך הדו"ח של Hiscox המסכם רכישות אמנות אונליין ב-9 החודשים הראשונים של 2020

הדו"ח העדכני של חברת הביטוח Hiscox שמתרכז ברכישת אמנות אונליין מדגיש את המרכזיות של אינסטגרם בכל הקשור בצריכת ורכישת אמנות. 68% ממשתתפי הסקר דיווחו שאינסטגרם היא הרשת החברתית המועדפת עליהם בנושא האמנות (גנבה את הבכורה מהאחות הגדולה פייסבוק), ו-90% דיווחו שהם משתמשים באינסטגרם בנושאים הקשורים לאמנות.


אז איך מתחילים לגלות אמנות באינסטגרם?


מעקב פרופילים

החשודים המיידיים הם כמובן המוזיאונים הגדולים והגלריות החזקות בעולם, וזה אכן מקום טוב להתחיל בו, אבל אני מוצאת שדווקא המוסדות הקטנים יותר הם אלה ש"מביאים את הסחורה" בצורה מעניינת ונגישה יותר, שלא נותנת תחושה של פרסומת מהוקצעת ומהודקת. כמובן שהמוסדות המקומיים הם אלה שמספקים את המידע הכי רלוונטי מבחינת תערוכות שנפתחות ואירועים מעניינים.

כמובן כדאי לעקוב גם אחרי מגזיני אמנות מרכזיים, אוצרים או דילרים חשובים, ויש גם פרופילים שהם פשוט משעשעים. ישנן גם לא מעט גלריות מקוונות שמספקות פלטפורמה לאמנים מצויינים מכל העולם.

בסופו של דבר בעיניי הכי כיף לעקוב אחרי האמנים עצמם, כדי להכיר יותר את הרקע שלהם, להבין את תהליך העבודה שלהם וכו'. למעשה, הדו"ח של Hiscox טוען שאמנים הם המשפיענים המרכזיים של השוק היום, להבדיל מהגלריות והמוזיאונים שנתנו את הטון בעבר. בוודאי שלא כדאי להזניח את האמנים שאתם כבר מכירים ואוהבים, בארץ ובעולם.



דרך כל אלה תגלו כל הזמן כשרונות חדשים – גלריה שמציגה תערוכה של אמן, אוצר בביקור סטודיו, ביקורת על תערוכה קבוצתית שמגלה לך תחום חדש ועוד ועוד. אם יש מישהו שאתם מעריכים את דעתו, שווה לראות אחרי מי הוא עוקב – אולי זה יעניין גם אתכם.

עם הזמן תראו שזה קצת כמו להתגלגל אל מאורת הארנב – פרופיל אחד מוביל אותך לפרופיל שני ואז לפרופיל נוסף. אין לזה סוף. הרבה פעמים תשכחו מאיפה התחלתם ופשוט תשקעו שם. זה ממש כיף לזרום עם זה וללכת לאיבוד.

שם המשחק כאן הוא גיוון – יש כל כך הרבה מדיומים, חומרים וטכניקות באמנות חזותית, וזה פשוט תענוג להיחשף אליהם וללמוד עליהם עוד ועוד.



ניפוי

אתם תראו שמהר מאוד הרשימה של האנשים שאתם עוקבים אחריהם תלך ותתפח. הבעיה היא שכמובן אין לנו אפשרות לראות מה כולם עושים כל הזמן, כך שבפועל תיחשפו רק לחלק מהרשימה הזו (גם הודות לאלגוריתם של אינסטגרם שנוטה להראות לך תוכן מפרופילים שכבר נחשפת אליהם בעבר). אני מציעה מידי פעם לעשות "ניקוי אורוות" ולנפות את מי שאתם לא נהנים מהתוכן שלו, שלא מפרסם מספיק או פשוט לא מעניין אתכם. כך הרשימה שלכם תהיה יותר ממוקדת ומתאימה לצרכים שלכם.



האשטגים

קודם כל מה זה? האשטג הוא מילה או ביטוי שלפניו מופיע סימן הסולמית # והוא בא לסמן נושא מסויים. רבים משתמשים בו כדי לתת כותרת מסויימת לפוסט שלהם או לשייך אותו לנושא מסויים. בצורה זו, כשמישהו מחפש את ההאשטג הספציפי הזה, הוא ייחשף לחומרים מגוונים של יוצרים רבים שכולם תחת אותה הכותרת. כך למשל אם אתם מתעניינים באמנות ישראלית אולי כדאי לכם להסתכל מה מופיע תחת #israeliart ואם אתם חובבי פסלי מיניאטורות אז אולי כדאי שתעקבו אחרי #miniaturesculpture. היתרון הוא שבעזרת ההאשטג אפשר להגיע לדברים שלא דימיינתם שקיימים בכלל. כדאי לעקוב אחרי האשטגים ספציפיים יחסית ולא משהו כללי כמו #art כי אחרת תהיו מוצפים.



רכישה

אם אתם מתעניינים ברכישה של אמנות, דעו שהאינסטגרם הוא פלטפורמה מצויינת לעשות זאת באופן ישיר ופשוט. רוב האמנים שמציגים את העבודות שלהם מציעים אותן למכירה, גם אם זה לא מצויין במפורש. אם משהו מוצא חן בעיניכם, לגיטימי ואף רצוי לשלוח הודעה פרטית לאמן (אל דאגה, זה לא מפורסם בשום מקום) ולשאול לגבי זמינות, מדיום, גודל ומחיר. על פי הדו"ח של Hiscox 35% האספנים הצעירים (המילניאל'ס) דיווחו שהם רכשו עבודות דרך האינסטגרם, ואני מאמינה שזה יעלה עם הזמן, כי הקשר הבלתי אמצעי עם האמן הוא פשוט וכיפי. לפני שרוכשים אני ממליצה לעקוב זמן מה אחרי האמן, להכיר את התהליך האמנותי שלו, תערוכות שהשתתף בהן, כתבות וראיונות שנתן ולדעת באילו היקפים הוא יוצר ואיזו הכרה הוא מקבל.



לסיכום:

תקופות כמו זו, של סגר, בידוד והתכנסות, מתאימות במיוחד לצלילה לתוך העולם הזה ולגלות אמנות חדשה ונהדרת. אני מזמינה אתכם לעקוב גם אחרי הפרופיל שלי ולראות את כל האמנות שאני נחשפת אליה (לא הכל נכנס לבלוג מן הסתם).


נ.ב – אם אתם אמנים ועוד אין לכם פרופיל באינסטגרם שמייצג אתכם ואת העבודות שלכם היטב, כדאי לכם למהר ולהשקיע באפיק הזה.

נ.ב.ב. – למען הסר ספק, אין לי מניות של אינסטגרם ואני גם לא חושבת שזו פלטפורמה משוללת פגמים (האלגוריתם הידוע לשימצה), ולמרות זאת אני חושבת שזהו כלי נפלא לחשיפה מגוונת לאמנות.


אמנים - רוצים ללמוד איך להשתמש באינסטגרם כדי לקדם את הקריירה שלכם? זאת ועוד כלים נוספים במסגרת ליווי אמנים.


פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page