top of page

מדריד - 5 מוזיאונים שלא הכרתם

עודכן: 18 באפר׳

כשחושבים על אמנות במדריד מיד מדמיינים את מוזיאון הפראדו עם יצירות המופת של דייגו ולסקז, או את מוזיאון הריינה סופיה לאמנות מודרנית, עם 'הגרניקה', יצירת האמנות החשובה של פבלו פיקאסו.

הפעם אשמח להסיט אתכם מהמסלול הראשי, ולהכיר לכם פניני אמנות קצת שונות בעיר, כאלה שיחשפו אתכם לתקופות שונות, סגנונות אחרים, ובזכות הביקור בהם, אולי גם תכירו אזורים חדשים במדריד, וזאת בעזרתה של עדן בנטוב.


כתבה זו נכתבה על ידי עדן בנטוב, תושבת ומעריצה של העיר מדריד, בעלת תואר בתולדות האמנות ובעלים של עסק סיורי אופנה ואמנות במדריד שנקרא עדן במדריד.


מוזיאון CaixaForum Madrid


CaixaForum Madrid - Wikimedia Commons

מרכז אמנות הממוקם בדיוק בין שני מוסדות האמנות החשובים שכבר ציינו: הפראדו והריינה סופיה. במיקום אסטרטגי זה, על שדרת הפראדו היפה, בולט המבנה בזכות החזית המפורסמת שלו. קיר הכניסה הגדול הוא בעצם גינה אנכית צפה, ירוקה ופורחת, שרק בזכותו שווה לקפוץ לביקור. הרצוג ודה מאורון (Herzog & de Meuron) אדריכלים שוויצרים עטורי פרסים, שתכננו גם את הספרייה הלאומית החדשה בירושלים, אחראים על תכנון המבנה הייחודי, שבעבר שכנה בו תחנת כוח חשמלית מ 1899.



CaixaForum Madrid © la Caixa Foundation

למרכז אולמות תצוגה רבים אשר מציגים תערוכות מתחלפות בנושאים שונים כמו קולנוע וטכנולוגיה, ובמגוון רחב של תקופות, מאמנות עתיקה, מודרנית וכמובן אמנות עכשווית. האוצרות מאחורי התערוכות השונות שמה דגש על נקודות מבט חדשות, תוך שילוב בין מדיומים אמנותיים שונים, כמו צילום לצד פיסול וכן הלאה.

לדוגמא, עד חודש יוני 2024 מוצגת התערוכה Arte Y Naturaleza שמחפשת להאיר את הקשר בין אמנות לטבע. בעזרת שיתוף פעולה עם מוזיאון פומפידו שבפריז, מוצגות בתערוכה עבודות של קנדינסקי, פיקאסו, לה קורבוזיה, דאלי ועוד. התערוכה מבקשת לדבר על הטבע ועל העדינות שבו, בצל המשברים השונים כמו משבר האקלים. היא מציעה למבקר בה לחשוב מחדש על היחס שלנו, בני האדם, אל הטבע.

בכל ביקור שלכם במדריד מומלץ לבדוק באתר קאישה פורום, איזו תערוכה מיוחדת מוצגת הפעם.


CaixaForum Madrid © la Caixa Foundation

מוזיאון אמריקה - Museo de América


באזור מונקלואה (Moncloa), תוכלו למצוא את שער מונקלואה המרשים ואחד משערי הניצחון הקיימים במדריד, את פארק המערב (Oeste) היפהפיה ומוזיאונים רבים. אחד מהם הוא מוזיאון אמריקה.


צילום: עדן בנטוב

זהו מוזיאון בעל אוסף אמנות וחפצים משובח מאמריקה הלטינית וגם מאירופה, המתמקד בתקופה שלפני כיבוש אמריקה (precolombino).

באוסף מוצגים חפצים יקרי ערך כמו 'קודקס מדריד' שמתוארך למאה ה-16, אחד מארבעה כתבי יד מאויירים של שבט המאיה והיחידים ששרדו את הכיבוש האירופאי. דוגמא נוספת הם פסלוני זהב מהמאה השישית לספירה, ששייכים לתרבות הקימאיה ונתרמו לספרד על ידי ממשלת קולומביה.



בזכות מוזיאון זה לא תצטרכו להרחיק עד ליבשת אמריקה כדי להנות מאמנות פרה קולומביאנית ודרך האוסף המשובח תוכלו גם להכיר את העידן הקולוניאלי בספרד שהשפיע רבות על ספרד, אירופה וכמובן אמריקה הלטינית.

האוסף מאורגן לפי נושאים ולכן השיטוט בו מאפשר מבט רוחבי לתופעות משותפות למגוון תרבויות קדומות וגם כולל יצירות מתקופות מאוחרות יותר ואפילו עכשוויות.

גם במוזיאון זה ישנן תערוכות מתחלפות וכדאי לבדוק אודותיהן ועוד באתר המוזיאון.


צילום: Alfonso Hernández Roldán

 

מוזיאון הרומנטיציזם - Romanticism Museum

הפעם נישאר בלב מדריד וספציפית בשכונת צ'ואקה (Chueca) הבועטת, בה שוכן מוזיאון הרומנטיקה. מוזיאון זה מוקדש לתקופה הרומנטית של המאה ה-19 שבספרד התפתחה ספציפית בין השנים 1833-1868. המוזיאון ממוקם באחוזה בורגנית והוא משחזר את חיי היום יום של אותה תקופה. אולמות התצוגה מחולקים כחדרים באחוזה, לדוגמא חדר האוכל, חדר מנוחה ושעשוע ועוד.



האוסף במוזיאון מציג כיצד בתקופה זו רגשות ואהבה, דמיון וחופש, היו נושאים בולטים שהעסיקו את האמנים השונים. במוזיאון נמצא שילוב בין ציורים, רהיטים, וחפצים שקישטו את החיים בספרד של המאה ה-19. יצירה מפורסמת לדוגמא שמוצגת במוזאון היא יצירתו של פרנסיסקו גויה 'סאן גרגוריו' (1796).

ביקור במוזיאון, בגלל המיקום המרכזי שלו, יכול להיות גיחת אמנות קצרה ונעימה אחרי שיטוט אינטנסיבי ברחובות מרכז מדריד. לחצו כאן למעבר לאתר המוזיאון.


Francisco de Goya, San Gregorio Magno, 1796


מוזיאון La Casa Encendida

מרכז תרבותי חברתי שמארח תערוכות אמנות עכשווית ואוונגרד. הערכים הבולטים של מרכז אמנות זה הם תרבות, סולידריות, סביבה וחינוך ולכן הם מזמינים את הקהל הרחב לפעילויות ותערוכות שונות כאשר רובן בחינם, מתוך רצון להפיץ את הבשורה ולאפשר לה להגיע לכמה שיותר נפשות. הוא ממוקם בשכונת לאוואפייס (Lavapiés) וזאת אחלה עצירה בשיטוט שלכם בשכונת המהגרים הצבעונית והמעניינת הזו.

הבניין עצמו נבנה ב1911 בסגנון ניאומודחר ספרדי, ובמקור שימש כמבנה משרדים בנקאי.

במרכז תמצאו גם ספריות שונות ומתקיימות בו מגוון סדנאות וקורסים כשהמטרה העיקרית היא לארח ולתמוך באמנים צעירים.



לדוגמא, תערוכה בשם Loving the Alien (מוצגת במרכז עד סוף אפריל) אשר נקראת בשם שיר של דיויד בואי, והיא מתעסקת בגבולות הגוף וגם באלה שאנו שמים לעצמנו כדי לייצר זהות ולאבחן מיהו האחר, החייזר והשונה ממני, זאת תוך הצגת עבודות של ארבע אמניות בינלאומיות שונות הפועלות במדיומים מגוונים כגון צילום, פיסול, טקסטיל ועוד.

במבנה פועל גם בית קפה מפורסם LCE TERRAZA עם מרפסת שצופה על השקיעות היפות של מדריד.

בנוסף, פועלת כאן תחנת רדיו ומוזיקאים רבים מופיעים במבנה היפה. שווה לבדוק לפני הביקור שלכם בעיר את לוח האירועים והתערוכות באתר המרכז .


מוזיאון סורויה - Sorolla Museum

ונקנח עם אחד המוזיאונים היפים בעיר אשר יתן לכם תירוץ טוב לצאת ממרכזה הסואן של מדריד. מוזיאון זה ממוקם בשכונת צ'מברי היפה והוא בעצם ביתו הפרטי של הצייר חואקין סורויה, שאלמנתו הורישה לעיריית מדריד. בזכות כך אפשר גם להנות מביקור באחוזה היפה עם החצר הנפלאה והרהיטים השונים, וגם מיצירות האמנות של האמן המופלא.

הגן האנדלוסי שצמוד לאחוזה מזכיר את הגנים המפורסמים של האלהמברה בגרנדה ועוד.


Sorolla Museum, jardin 2021

חואקין סורויה היה אמן ספרדי שפעל במפנה בין המאה ה19 למאה ה20 וזכה להכרה והצלחה עוד בימי חייו. למרות שהעביר את רוב הקריירה שלו במדריד, העובדה שהוא נולד ליד הים בעיר ולנסיה, ניכרת מאוד בעבודותיו. דרך הנושא עצמו והעולם סביב הים והחוף, וגם דרך העיסוק הרב במשחקי אור וצל והבנה מופתית בצבע. סורויה צייר בכישרון רב במגוון סגנונות, מאיפרסיוניזם ועד ריאליזם חברתי.


Sorolla Museum, sala iii

הבית מכיל את האוסף הגדול ביותר מיצירותיו של סורויה וזה אחד ממוזיאוני הבתים השמורים ביותר של אמן באירופה. זה היה הבית שבו סורויה התגורר עם משפחתו משנת 1911 ועד מותו ב-1923.


Sorolla Museum, sala ii


אהבתם? מוזמנים ליצור קשר עם עדן לפני הביקור שלכם במדריד לקביעת סיור ולעקוב אחריה באינסטגרם לשאר המלצות על העיר.https://www.edeninmadrid.com/


פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page