top of page

צבע טרי 2019 - מגיע לך כל הטוב הזה

עודכן: 19 במאי 2019

אם אתם רוצים לדעת מה קורה עכשיו, ממש עכשיו, באמנות ישראלית, אתם חייבים ללכת ליריד צבע טרי!

זו השנה ה-11 שהיריד מתקיים, כל שנה יש כאן משהו חדש, והשנה, שפותחת את העשור השני לפעילות, יש הרבה מאוד חידושים.

הנה מה שהיה שנה שעברה בפרוייקטים והאמנים.


סתיו פורגס, בוטיק שווארמה, צילום: עודד יונס

חממת האמנים ופוקוס בוגרים

צבע טרי הוא יריד האמנות הגדול בישראל, בעולם שבו הירידים הפכו להיות שחקן מאוד מרכזי בשוק האמנות. אבל אצלנו, כמו תמיד, עושים זאת קצת אחרת, והפעם דווקא לחיוב. הפורמט של חממת האמנים הוא ייחודי ויש לו תרומה משמעותית לקריירה של האמנים שנבחרים לחממה. למי שלא יודע, אל חממת האמנים מוגשות כל שנה מאות ואלפי פניות, מתוכן בוחרות האוצרות כמה עשרות נבחרות. אמנים אלו מקבלים ליווי אוצרותי במהלך החודשים הקודמים ליריד, שעוזר להם להציג גוף עבודות קוהרנטי וחזק. בשנים קודמות הציגו בחממה כ-50 אמנים. השנה, כחלק ממהלך ההתחדשות, קוצץ מספרם בחצי, וזאת על מנת לתת לכל אחד מהם מרחב תצוגה גדול יותר.


לילה קלינגר, send nudz 22.11.17 02:53, רקמת בלאקוורק

אורן פישר, גב, דיו על נייר, 2016

המגוון רחב מאוד – תמצאו כאן לא מעט ציורי שמן ואקריליק, אבל גם אמנות באור (ברק חמו), רקמת בלאקוורק (לילה קלינגר), אסמבלאז' (משה רואס) ובוטיק שווארמה אחד (סתיו פורגס). אה, וגם הרבה צילום.

רוב האמנים צעירים אבל תמצאו גם אמנית בוגרת, חיה שפס אבטליון, שהפכה את צילום האור לקריירה שלה. יש כאן רבים שהם בוגרי בתי ספר לאמנות אבל גם כמה שלא, כמו אורן פישר, אמן רב תחומי אוטודידקט. יש לא מעט אמנים שלא התחילו את הקריירה שלהם בתחום הזה. חלקם למדו כלכלה, חלקם משפטים, אבל הגדיל לעשות מארק גלזין, שאחרי קריירה כרקדן, סוחר אופציות ומניות ואחר כך סוחר מדיה באינטרנט, החליט לשנות כיוון ולהקדיש עצמו לציור.


מארק גלזין, בוריס דרך JPG, שמן על פאנל עץ

חיה שפס אבטליון, Stockholm A#1 2014, צילום

בוגרי החממה משנים קודמות הם מהאמנים העסוקים בארץ היום, לרובם החשיפה הראשונה היתה בצבע טרי. בשנה שעברה הוצגה ביריד תערוכת העשור, שכללה עבודות נבחרות מבוגרי החממה לדורותיהם. השנה ניתנת במה לחמישה מבוגרי העבר, וכל אחד מהם יציג מיני תערוכת יחיד.


Nobuhiro Nakanishi, Light of sunset, Layer Drawing, Inkjet print on film, 40 sheets 100X100 cm, 2016

אינטרנשיונל פרפורמנס

כמו בכל שנה, מוצגת גם תערוכה מרכזית שחוקרת את המרחבים הפרומים שבין עיצוב ואמנות ומשלבת אמנים בינלאומיים יחד עם אמנים מקומיים. אחד המוצגים הבולטים הוא עבודה של נובוהירו נקאנאשי: כמה עשרות שקפי ענק מודפסים שיוצבו בחלל זה אחר זה. כאשר הצופה ינוע בחלל התמונה שתתגלה לעיניו תשתנה באופן מתמיד. לנקאנאשי צפויה גם תערוכה במוזיאון וילפריד בקרוב. עוד פרוייקט מסקרן הוא שיתוף הפעולה בין בית האופנה משכית לחברת ההיי-טק קורנית דיגיטל, שיחד ינסו לפצח את המושג רקמה דיגיטלית. בין הישראלים נפגוש כאן את טליה מוקמל וצורי גואטה המוכרים וידועים לטוב.


טליה מוקמל, נאו סטוקו, צילום: דימה ריינשטיין

צורי גואטה, תיק קלאץ' קורל, צילום: רוני כנעני

ה"שוס" הגדול השנה הוא רצועת הפרפורמנס שמקבל נוכחות משמעותית ביריד ומתקיים לאורך זמן בכל ימי צבע טרי במקומות שונים במתחם. אמני פרפורמנס שונים הוזמנו להציג עבודות מתמשכות, חלקן ישתנו לאורך הזמן ולכן כדאי לבוא להציץ בהתחלה ובסוף. בנוסף, אגודת הכוראוגרפים מקימה במה עליה יוצגו הופעות חיות וסרטים המתעדים מחול של יוצרים שונים. השילוב הזה נותן לדעתי תבלון מעניין ליריד.


עולמן של מלכות הדג, נטע רוזמן וטל רוזן אליעזר, מים, פרפורמנס, 2019

גיבורי עיצוב טרי

כל זה היה רק בתחום האמנות, אבל מה עם העיצוב?

ובכן, השנה מציגים בעיצוב טרי מעצבים ותיקים ומוכרים, לצד כאלה שזו פעם ראשונה שלהם ביריד, חלקם יצרו מוצרים שיוצגו כאן לראשונה. שולי וולף-ברונשטיין מציגה מיצבי זכוכית מהממים, מגמת צורפות של בצלאל תציג תכשיטים מדליקים, צורי גואטה בשיתוף עם גלריה NOX מציג כאן את התכשיטים הלבישים שלו בטכניקת הזרקת הסיליקון הייחודית, תמצאו כאן את הדבר הלוהט הבא - חיפויי קיר (סטודיו קוזי, טסלר ומנדלוביץ') וגם קצת התרפקות על הקלאסיקה (סטודיו נחשון, סטודיו מבוע). עוד בעיצוב, זוהי הפעם הראשונה שמפעל הפיס מקים חממת מעצבים שזוכים למלגה ולהציג את מוצריהם ביריד. בינתיים מסתמן שהנרות של ניב תשבי יככבו.


ניב תשבי, Tongues of Fire, 2019

שולי וולף ברונשטיין, מגדלים באוויר, 2019 צילום: אבי אמסלם

אל תצאו מהיריד לפני שרכשתם לפחות גלויה סודית אחת. השנה חבר היריד לשבוע האיור והגלויות נעשו על ידי מאיירים, מהמוכרים והחשובים בארץ, וכולן בנושא "גיבורים" כך שמי שרוצה יכול להרכיב לו סידרה. חשוב לציין שכל ההכנסות ממכירת הגלויה הסודית הן לעמותת שניר, הפועלת למתן הזדמנות שווה לילדים ובני נוער בחינוך ובתרבות.


גלרי וויקאנד

תשאלו "למה מגיע לי כל הטוב הזה?" ובכן, זה לא הסוף. השנה היריד פורץ את גבולות האקספו וכובש את תל אביב לסופשבוע אחד. גלריות, מרכזי שהות אמן וגם פופ-אפים ייחודיים פרוסים בכעשרה אשכולות ברחבי העיר, ביניהם עד עשר דקות הליכה. כדי שלא תתאמצו, שאטל ייעודי (חינם לרוכשים כרטיס כניסה ליריד) יסיע אתכם מהיריד ויעבור בכל המתחמים. בקיצור, מפנק!


מיכאל ליאני, אלמוג ותמר, 2018

ואיך אני יודעת את כל זה? כי בחודשים האחרונים עבדתי בצמוד לצוות המדהימות של צבע טרי וזכיתי לראות איך נראה מבצע צבאי (עם הרבה אמנות ושאר רוח) שנשים מתקתקות.


אז אם עשיתי לכם חשק, הרי זה הזמן לרכוש כרטיס (שימו לב מחזיקי דיגיטל, יש לכם הנחה משמעותית)
ואם ממש עשיתי לכם חשק אני מאוד אשמח לראות אתכם באחד הסיורים שלי.

היריד נפתח ב-30.5 באקספו תל אביב ונסגר ב-3.6.


הצטרפו לסיורים שלי ב-31.5, 1.6 וה-2.6.

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page